donderdag 8 oktober 2009

Zomer aan Blogs


Na maanden van radiostilte ben ik terug. En nu met niet minder dan een Zomer aan Blogs. Voorwaar! Het internet is weer 40.000 woorden rijker! Voorwaar! Een hele zomer aan ervaringen, en nu een hele zomer aan beschrijvingen!
Een jaar geleden vertrok ik op mijn eentje op reis. Twaalf maanden zijn dat nu, twaalf maanden aan belevenissen, twaalf maanden aan beschrijvingen. En alwaar de aard van die belevenissen weleens varieerde, varieerden die beschrijvingen minstens evenveel!
De eerste maanden werden een winterse tocht door Zuid-Frankrijk, en vanuit talloze woonkamers van couchsurfers tekende ik daar uitgebreid verslag van op. Maar omstreeks februari, tijdens mijn verblijf in Wenen, kwam daar geleidelijk verandering in. Mijn leven kwam in een versnelling terecht en mijn pen kon niet meer volgen. De maanden vorderden almaar sneller, de lente deed zijn intrede, en mijn vluchtlijnen werden langer en langer, tot ze ten slotte als een verlaten spinnenweb uitrafelden in de wind en in fragmenten uiteenvielen.
In mijn tocht door Duitsland verzocht ik nu en dan mijn vluchtlijnen terug op te rapen, maar tegen dat ik in Berlijn aankwam en ik van de ene dag op de andere van de ene in de andere gekke situatie geworpen werd, verdwenen mijn vluchtlijnen weer achter de horizon van de tijd. Eerst de belevenissen, werd mijn motto, dan mijn dagboek, en pas als laatste prioriteit mijn blog.
Maar het schrijven van een reisdagboek staat voor half het plezier van de reiservaring. Het is me te waardevol dit onderdeel over te slaan. En vandaag heb ik dit ook volbracht. Al die toevallige koerswijzigingen, die onverwachte ontmoetingen, en die tijdelijke opflakkeringen van deze of gene bevlieging, al die dingen laten zich enkel assimileren via een verhaal. Enkel via de vertelling van een verhaal laten die al te vluchtige ervaringen zich verweven, en gaan ze deel uitmaken van de verhalentextuur die het leven is.
En het omvormen van een dagboek tot een blog is nu eenmaal maar een kleine stap. Voor jou, evenals alle anderen die graag eens even in zulke ervaringen verdwijnen, zet ik die teksten graag alsnog online.
Voor wie geïnteresseerd is om alle 40.000 woorden van mijn Zomer aan Blogs te lezen, heb ik een makkelijk printbare versie online gezet. (In het venster 'afdrukken' kies: 'pagina's schalen: boek afdrukken' om papier te sparen - vergeet daarbij niet dubbelzijdig afdrukken aan te schakelen.)
De minder ijverigen kunnen zich in die massa aan blogs oriënteren dankzij de volgende, door mij zelfbedachte, blogcloud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten